На dsnews.ua вийшов блог Ольги Воропай (кандидатка економічних наук, координаторка проекту НП Academ.City) на тему
Науковий світ намагається підтримати Україну у час суворих випробувань, зокрема, грантами — як для наукових інституцій, так й індивідуальними пропозиціями. Працюють також і менторські програми.
За цими ж принципами розвивається вся західна наука. Наприклад, університети та дослідницькі установи Німеччини у 2022 році залучили та ефективно використали на підприємницьку освіту та інші активності через гранти понад 18 млн євро, а українські університети та наукові установи — заледве мільйон. Отже, нам є куди зростати.
Після широкомасштабного вторгнення грантові кошти ЄС стали для багатьох українських університетів пріоритетом для латання фінансових прогалин і стимулювання наукових спільнот.
Наприклад, Європейський інститут технологій після успішного пілоту вирішив продовжити програму грантової підтримки університетів (EIT HEI)* до 2027 року. Спільнота EIT HEI серйозно налаштована на підтримку України, і наприкінці минулого року вона відкрила офіс в нашій країні. Починаючи з 2022 року в межах грантової програми EIT HEI було реалізовано 22 грантових проєкти, мета яких — стимулювати розвиток підприємництва в університетах, надати їм ресурси для підтримки інноваційних ідей молодих науковців, проведення конкурсів студентських стартапів, підвищення спроможності університетів. Загалом, у 2023 році ЕІТ-спільнота запустила понад 50 освітніх, підприємницьких і бізнес-активностей для України.
В Україні на регулярній основі діють програми фінансової підтримки стартапів (наприклад, програми Українського фонду стартапів), працюють інкубатори, доступні загальноєвропейські грантові програми EIC Accelerator. І це вже абсолютно "дорослий" рівень. А університетські програми значно простіші та дружелюбніші, адже дозволяють не боятися помилок, вчитися в процесі (learning by doing).
Незважаючи на те, що університетські активності з підтримки стартапів та інновацій — це переважно пре-інкубаційний рівень, схожий на банальні курси з підприємництва та ведення бізнесу, ключова перевага у таких проєктах — викладачі, які є дійсно досвідченими менторами, і багато з них з власним бізнес-досвідом або ж власним стартапом.
У 2022 році Державна наукова установа "Київський академічний університет" (КАУ) був у трійці лідерів серед українських організацій за сумою залучених грантів від EIT HEI.
КАУ, як амбітний вищий навчальний заклад нового зразка, вже восьмий рік розвиває дослідницьку освіту і ставить собі за мету створити спільноту для студентів, у якій було б органічно поєднано освіту, науку та інновації у напрямі інтеграції України до Європейського дослідницького простору. Академічний університет був створений за зразком системи, яка вже добре себе зарекомендувала у ряді міжнародних освітніх центрів, зокрема, у Каліфорнійському технологічному інституті (Caltech), Массачусетському технологічному інституті (МІТ), та ін.
Venture Creation Course Lean Launchpad
Цей курс складається з двох модулів: вивчення теорії і практичної роботи над проєктом. Теоретична частина доступна онлайн для самостійного опрацювання, а під час практики долучаються ментори з КАУ, Технічного університету Варни, Арктичного університету Тромсе, венчурних фондів G-Force, FastTrack та центру інновації Edinburg Innovations. Вони допомагають опрацювати бізнес-модель та пройти перші кроки розвитку інноваційного бізнес-проєкту. Мета — успішний пітч команди на європейському конкурсі в Португалії. Додатковий бонус — отримані кредити можна зарахувати до своїх навчальних планів в університетах.
Курс 4innopipe
Це спільна підприємницька програма Ройтлінгенського університету (Німеччина), Загребської школи економіки та менеджменту (Хорватія), КАУ (Україна), Гельсінського університету (Фінляндія) за підтримки EIT Food. Курс складається з трьох блоків: основні курси, майстер-класи та коучингові сесії. На основних курсах студенти формулюють проблеми і детально їх вивчають через дослідження користувачів. Вивчають соціальний чи екологічний виклик, щоб визначити джерело проблеми. Далі складають карту подорожі клієнта та створюють бачення продукту чи послуги на основі зібраних даних. Завершується курс підготовкою пітч-презентації для інвесторів, яку навчать робити зрозуміло і переконливо.
Менторська програма підтримки інноваційних проєктів
Програма для студентів КАУ, в якій студенти одночасно мають можливість створювати і сам продукт, і його бізнес-модель. З ними паралельно працюють наукові керівники з технічних спеціальностей (матеріалознавці, мікробіологи, спеціалісти з дослідження даних) та бізнес-ментори Academ.City. Це той підхід, який дозволяє відразу зрозуміти ринковий потенціал наукових досліджень.
BOOSTER інноваційних проєктів
Те, з чого власне все починалось і що успішно проводимо вже вп’яте цього року. Разом із колегами з Інституту економіки і прогнозування та ще цілою когортою запрошених експертів зі сфери інтелектуальної власності, маркетингу, промислового дизайну. Цільова аудиторія цього разу не стільки студенти, скільки дослідники інститутів НАН України, які прагнуть комерціалізувати власні розробки. Результат — пітч-презентація, яку можна використати для подання на грантові конкурси, представлення проєкту потенційному інвестору, пошуку партнерів. У межах BOOSTERy готуємо команди до участі у конкурсах Seeds of Bravery – проєкту, вартістю 20 мільйонів євро, який фінансується Європейським Союзом у рамках Європейської ради з інновацій (EIC) для підтримки українських технологічних стартапів.
Ми в КАУ реалізуємо згадані вище чотири програми. У якийсь момент ми самі злякались, що нам загрожує "канібалізм", бо усі чотири програми потрібно провести навесні 2024 року, а студентів у нас тільки 50. Однак нам вдалося. Усі проєкти успішно залучили своїх учасників і зараз команди активно працюють, щоб у травні цього року представити результати своєї роботи.
Складно не лише з конкуренцією, але і з попитом. Час студентів дуже обмежений, а навчальне навантаження шалене. Тож, якою б цікавою і перспективною не була їхня бізнес-ідея, пріоритетом буде успішне складання іспитів. Тому важливо максимально інтегрувати ці активності в навчальний процес, не створюючи студентам додаткових проблем.
Ще один важливий момент — результат, отриманий після такої освітньої програми чи конкурсу. На жаль, університетам навіть за наявності грантових коштів дуже важко направити їх на грошові призи для команд-учасників. Не існує прозорої, чітко врегульованої процедури регрантингу для університетів. Тому доводиться щоразу шукати спонсорів для матеріального заохочення учасників, бо ж чашкою з логотипом точно нікого не здивуєш.
Грантові програми з іншими джерелами фінансування переважно з ЄС стимулюють підтримку стартапів та підприємництва в наших університетах і дослідницьких інститутах. У результаті для студентів стали доступні десятки освітніх курсів про те, як робити бізнес і заснувати стартап. Восени 2023 року під завершення звітного періоду по грантах соцмережі були просто засипані анонсами про хакатони, марафони, стартап-конкурси і десятки інших активностей, де можна було представити свою ідею. Університети почали конкурувати за студентів, докладати зусиль для реклами своїх активностей, намагалися вирізнятись з-поміж конкурентів. Звучить дуже перспективно. Й за класикою ринкової економіки має сприяти формуванню високоякісної пропозиції активностей, які максимально задовольнятимуть потреби студентського стартап-ком’юніті.
І ще акцент: абсолютно для кожного університету, наукової інституції така підтримка з боку грантових програм — це справжнє підживлення через силу міжнародного нетворкінгу, розширення та зміцнення екосистеми, що дуже важливо у період воєнного часу й для післявоєнного періоду відновлення. Так, війна — це найскладніше випробування, але вона парадоксальним чином відкрила чимало вікон можливостей, якими обов'язково маємо скористатися.