Як інтегрувати водень у газопровідні системи

Як інтегрувати водень у газопровідні системи

24 Жовтня 2025

Як інтегрувати водень у газопровідні системи

Нещодавно Київський академічний університет став переможцем ініціативи Deep Tech Talent Європейського інституту технологій та інновацій (European Institute of Technology and Innovation, EIT) у номінації закладів вищої освіти. Усього в рамках ініціативи було підготовлено понад мільйон фахівців у галузі глибоких технологій, серед яких були й українські студенти, молоді науковці й підприємці, що прослухали короткі курси КАУ і отримали навички роботи з технологіями матеріалів і машинного навчання, штучним інтелектом тощо.

Вчені зрозуміли: запит на короткі, цікаві й практичні курси надзвичайно великий, а наукомісткі стартапи мають запит на менторство, консультації чи просто підтримку. Тому університет разом з міжнародними партнерами подав заявку на участь у наступному конкурсі EIT. І знову переміг. Проєкт Knowledge Rise («Зростання знань») отримав фінансування на два роки. У рамках проєкту будуть створені навчальні онлайн курси, які будуть корисними для студентів, молодих науковців, інженерів, підприємців, громадських активістів. 

Реєстрація за посиланням!

Один з курсів – «Інженерні основи інтеграції зеленого водню в газопровідні системи» створює провідний науковий співробітник Інституту електрозварювання ім. Є.О. Патона НАН України, професор Київського академічного університету Олексій Міленін. Що це за курс, які знання отримають слухачі, де зможуть застосувати ці знання? І найосновніше, чому ці знання важливі?

«Водень – це стратегічне паливо майбутнього, джерело чистої енергії, яке дозволяє зменшити залежність від викопного палива та скоротити викиди вуглецю, – каже Олексій Міленін. – Європейська воднева стратегія прямо вказує на Україну як на потенційного ключового партнера для виробництва та транспортування зеленого водню в країни ЄС». 

Україна має одну з найбільших у Європі газотранспортних систем, яка може стати основою водневої енергетики. Це відкриває хороші можливості для повоєнного відновлення через залучення інвестицій, участь у європейських програмах і розбудову інноваційної інфраструктури. «Але для цього потрібно знати – як інтегрувати українську газову інфраструктуру в європейську водневу мережу, що і як можна адаптувати, а  що – потрібно змінити з нуля», – наголошує співрозмовник.

Чи можна «просто качати водень»?

А, може, водень можна вже сьогодні транспортувати трубопроводом? На це запитання учений з усмішкою відповів, що, хоч це й звучить логічно, але – ні. «Просто качати водень» не вийде, бо цей газ здатен проникати в метал труб, що призводить до появи мікротріщин, раптових руйнувань конструкцій тощо, – каже він. – Тому й потрібні ґрунтовні дослідження та нові інженерні рішення». 

Знайти такі рішення чи, принаймні, зрозуміти, як почати їх пошук, допоможе курс «Інженерні основи інтеграції зеленого водню в газопровідні системи».

«Цей онлайн курс – спроба «перекласти» фундаментальну науку на мову практичного інженера, – продовжує розповідь науковець. – Слухачі дізнаються про виробництво й властивості водню, сумісність матеріалів, адаптацію інфраструктури, технічне обслуговування, безпеку тощо».

Але курс – лише перший крок. Ідея проєкту Knowledge Rise полягає в поєднанні трьох складових – освітньої, менторської й інноваційної.

Що це означає на практиці?

Олексій Міленін пояснив, що викладачі курсів з радістю навчать команду, яка хоче створити інноваційний проєкт чи стартап у сфері нової енергетики. Та, при потребі, нададуть консультацію чи допоможуть з науковим супроводом проєкту в якості менторів.

Підприємці, які шукають нові ніші у водневій економіці, зможуть оцінити ризики та переваги водневих технологій і обрати напрямок роботи. 

Інженери, технічні фахівці, молоді інноватори, які працюють з трубопроводами, матеріалами або обслуговуванням інфраструктури, дізнаються про взаємодію водню з трубами. А також – матимуть можливість залучити наукових менторів до розв’язання певних інноваційних проблем. 

Генерувати знання, які можна продати

Які ж проблеми допоможуть розв’язати наукові ментори? 

Викладач розповів, що зеленою енергетикою цікавляться і невеличкі стартапи, і великі проєкти. У підприємців виникає безліч питань, знайти відповіді на які допоможуть учені.

«Інноваційний проєкт, як правило, наукомісткий, – каже дослідник. – Тому у проєкті потрібні два консультанти: один щодо  комерціоналізації, другий – щодо наукової складової. Саме науковий ментор допоможе команді згенерувати нові ідеї, створити технології чи новий матеріал».

Результатом інноваційного проєкту є не тільки знання, а й певний продукт. «Якщо говорити просто, це знання, які можна продати, – пояснює пан Олексій. – І саме цього не вистачає нашій науці. Знання наша наука генерує, але, на жаль, на цьому не заробляє. Ми ж навчатимемо, як закладати в наукову діяльність інноваційну складову, те, що можна комерціоналізувати,  чим можна зацікавити бізнес».

Курс поки що в розробці і вчені міркують, як «втиснути» в нього максимум корисного й цікавого. «Є конструкції трубопроводів, є технології, є експертні підходи, – каже співрозмовник. – Щоб реалізувати амбітну мету інтеграції української газової інфраструктури в європейську водневу мережу, потрібно дивитися на все це в комплексі».

«Втиснути» увесь комплекс тем у три лекції, звісно, не вдасться, але познайомити аудиторію з основними  питаннями цілком реально. 

Нема часу на «товсті книжки? Запишіться на короткий курс

Пояснювати складні теми вчений планує на конкретних прикладах, максимально просто. «Хочу, щоб курс прослухали люди, яким завтра-післязавтра скажуть: «Будеш перекачувати водень». І вони відповіли б: «Добре, ми знаємо, як це робити», – пояснив учений. У це «знаємо» мають увійти матеріалознавчі, інженерні знання, а також розуміння нормативів, за якими працює європейська воднева мережа.

«Інформаційні освітні курси будуть корисні для людей, яким немає часу читати «товсті книжки» чи наукові дослідження, – з усмішкою каже Олексій Міленін. – Цікаві вони й для широкої аудиторії, адже ми розглянемо і тему економіки сталого розвитку, і матеріалознавчий аспект, і інженерні проблеми. Ці питання ми виведемо з поля суто фундаментальних наукових досліджень у поле інженерної імплементації». 

Виконавці проєкту Knowledge Rise поки що не знають, скільки людей прийде на навчання чи звернеться за консультацією, але переконані, що з кожним днем зацікавленість водневою енергетикою зростатиме. 

Запит на знання і наукове менторство уже сьогодні – значний. Звісно, різні фахівці розв'язують різні завдання: матеріалознавці вивчають вплив водню, експерти перевіряють міцність конструкцій, ремонтники відновлюють обладнання тощо. Показати спеціалістам з різних напрямків їхню роль у зеленій енергетиці та надати знання для роботи з воднем – одне з завдань курсу.

Також, на думку вченого, проєкт Knowledge Rise може стати непоганим поштовхом для інших наукових проектів з максимально «приземленим», прикладним результатом.

«Для чого взагалі потрібні науковці? Щоб «писали» природні закони, – з усмішкою каже вчений. – Але природні закони не можна «прикласти» до інженера, який  має розуміти, що конкретно робити. І тому має бути перехід від фундаментальної науки до імплементації в промисловості чи інноваційній діяльності. Тобто з самого початку ми розглядаємо не тільки наукову, а й інноваційну та промислову проблему. І, образно кажучи, маємо не тільки закон природи «створити», а й показати, як використати ті чи інші знання».

Навчання стартує в середині жовтня. 

Курс складатиметься з трьох лекцій із слайд-презентаціями, тематичними дослідженнями та інтерактивними сесіями запитань і відповідей. 

У першій лекції Олексій Міленін планує розповісти про роль водневої енергетики в структурі економіки сталого розвитку. У другій – власне про водень і проблеми, які можуть виникати при його використанні. Третя лекція буде присвячена безпеці й питанням технічного обслуговування інфраструктури. «На основі результатів наших наукових робіт розкажемо, як можна у тому чи іншому випадку забезпечити надійність транспортування газоводневих сумішей існуючими трубопроводами, – додав учений. – Одразу скажу, що не зможу дати відповідь на всі запитання, але зможу показати напрямок, як ці питання розв’язати».

Реєстрація за посиланням!

Світлана ГАЛАТА